دوشنبه / ۱۸ فروردین / ۱۴۰۴ Monday / 7 April / 2025
×

لزوم جذب گردشگر در صنعت گردشگری ندا سعادتی نسب – روناش با شروع همه گیری کرونا، صدمات زیادی به بسیاری از صنایع و کسب و کارها وارد شده از جمله این صنایع، صنعت گردشگری است که در این مدت بی رونق و بی رمق شده است. نوروز امسال بعد از حدود سه سال و با […]

چگونه میزبان خوبی برای مهمانان نوروزی شهرمان باشیم؟
  • کد نوشته: 174
  • اسفند 25, 1400
  • بدون دیدگاه
  • لزوم جذب گردشگر در صنعت گردشگری

    • ندا سعادتی نسب – روناش

    با شروع همه گیری کرونا، صدمات زیادی به بسیاری از صنایع و کسب و کارها وارد شده از جمله این صنایع، صنعت گردشگری است که در این مدت بی رونق و بی رمق شده است.

    نوروز امسال بعد از حدود سه سال و با فروکش کردن این پاندمی ، شرایط تا حدودی برای احیای این صنعت با بازگشت سفرها و ورود گردشگران به شهرها فراهم شده و از آنجا که آب و هوای خوب بهاری بسیاری از گردشگران را بسوی شهرهای جنوبی رهسپار می کند، باید لزوم جذب گردشگر را که مهم ترین عامل گردشگری است، در نظر داشت و این همکاری و هماهنگیِ بسیاری از دستگاه‌ها، ارگان ها و  همچنین شهروندان را می طلبد که با همه ظرفیت های گردشگری و برنامه ریزی درست مهیای پذیرش این مسافران باشند.

    همه به این امر مهم واقف هستند که ورود گردشگر به هر منطقه ای از نظر اقتصادی و درآمدی به نفع آن منطقه است چرا که هر گردشگری که به شهری وارد می شود نیازهای مختلفی دارد از جمله : دید و بازدید از اماکن دیدنی، صنایع دستی، اقامت، مایحتاج روزانه، رستوران و مواد غذایی، خرید سوغات، مراکز درمانی و…

    و در نتیجه کسب و کارهای مختلفی را درگیر می کند.

    پس رعایت یک سری نکات برای یک میزبانی خوب الزامی است. این توصیه ها عبارتند از:

    1. شهرداران شهرهای استان از هم اکنون در خصوص ساماندهی ورودی شهرها، تابلوهای راهنما برای مراکز دیدنی شهر، بروشورهای معرفی اماکن دیدنی، فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغاتی، روشنایی پارک ها، سرویس های بهداشتی، آماده سازی کمپ ها و مناطقی برای برپایی چادر و اسکان  برنامه ریزی لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
    2. مراکز اقامتی اولویت اصلی شان آماده سازی هتل ها و مراکز اقامتی و گردشگری باشد.
    3. شهروندان آدرس اماکن و جاذبه های دیدنی،فروشگاهای  صنایع دستی و سوغاتی، مراکز درمانی، مراکز خرید، رستوران های خوب و… را بدانند یا در گوشی خود یادداشت کنند تا در صورت لزوم و پرسش مسافران از انها بتوانند کمک کنند.
    4. با معرفی جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر خود به گردشگران آنها را برای یک برنامه ریزی درست تر و زمان بندی بهینه در طول سفر یاری کنند.
    5. گاها پیش می آید بسیاری از مسافران بعلت آشنا نبودن با مسیرها برای پرسیدن نشانی یا توقف بیجا در خیابان ها باعث ترافیک شده اند یا بعلت نابلد بودن مسیرها، وارد مسیر ممنوعه ای شده اند که بهتر است در چنین مواقعی خویشتن دار باشیم و بجای بوق زدن در پشت سر این ماشین ها و خدای نکرده بکار بردن الفاظ نادرست، برای یافتن مسیر به آنها کمک کنیم.
    6. به رسانه های محلی آن شهر توصیه می شود که مراکز اقامتی، فروشگاهای صنایع دستی، خوراکی و مواد غذایی که برند و مختص آن منطقه است را بدون درنظر گرفتن هزینه تبلیغاتی، در رسانه های خود معرفی کنند تا اطلاعات خوبی به شهروندان در این زمینه داده شود.
    7. در هر صنف و جایگاهی که باشیم، چه مسئول یک مرکز اقامتی و چه یک مغازه دار فروش سوغاتی و حتی یک رهگذر عادی که فقط می تواند با آدرس دادن صحیح کمکی برای رفاه حال مهمانان باشد، می توان با گشاده رویی، برخورد خوب و محترمانه که مهم ترین عامل در جذب گردشگر است، او را ترغیب کند باز هم برای سفر این شهر را انتخاب کند و حتی مشوق دیگران برای سفر به آنجا باشد.

    و همه باید به این امر واقف باشیم که هر شهروند می تواند یک سفیر خوب گردشگری، صلح و دوستی و معرف فرهنگ منطقه ای باشد که در آن زندگی می‌کند و خاطره های خوشی برای مهمانانش به ارمغان بگذارد.

    About The Author

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *