سه شنبه / ۱۹ فروردین / ۱۴۰۴ Tuesday / 8 April / 2025
×

مریم مفتوح ?شهرستان دزفول در کنار آثار تاریخی و طبیعی فراوان، صنایع دستی بسیار ، آداب و رسوم و سنت های گوناگون، محصولات خوراکی طبیعی ، خانگی وفروشگاهی متنوعی دارد که هر یک در نوع خود منحصر بفردهستند،یکی از این محصولات بستنی استثنایی دزفول است. ?منحصر بفرد بودن بستنی دزفول بواسطه ی تهیه ی آن […]

مریم مفتوح

?شهرستان دزفول در کنار آثار تاریخی و طبیعی فراوان، صنایع دستی بسیار ، آداب و رسوم و سنت های گوناگون، محصولات خوراکی طبیعی ، خانگی وفروشگاهی متنوعی دارد که هر یک در نوع خود منحصر بفردهستند،یکی از این محصولات بستنی استثنایی دزفول است.

?منحصر بفرد بودن بستنی دزفول بواسطه ی تهیه ی آن با شیر چرب و تازه ی گاومیش و مزدار کردن آن با انواع چاشنی های طبیعی چون گلاب زعفران و .. بدون هر گونه مواد نگهدارنده و سرو آن در قالب های متفاوت با تزئینات زیبا و چشنواز است .

?سابقه ی طولانی تهیه و فروش این محصول و وجود فروشنده هایی با تقریبا نیم قرن سابقه ی فروش بستنی ، وجود منطقه ا ی با فروشگاه های متعدد فروش بستنی در شهر دزفول، که برای همه ی اهالی شناخته شده و قابل دسترسی است ،آن را از جمله محصولاتی قرار داده که قابلیت تجاری سازی و تبدیل به برندی منحصر به دزفول نموده است .
?اما چرا چنین ماده ی غذایی سالم و ویژه ای تا کنون تجاری سازی نشده و مراحل آن را طی نکرده است جای سوال و تاسف دارد؟؟و اکنون چرا این اتفاق خجسته نباید برای دزفول پیش بیاید که پتانسیل لازم را هم جهت اینکار دارد..

?لزوم انجام اقداماتی مهم در زمینه معرفی و‌شناسایی محصول بستنی دزفول ضرورت دارد موردی که کم کاری و بی تفاوتی فروشندگان این محصول که گاهی نسل دوم و سوم از این دست فروشندگان هستند و غفلت مسئولین ذیربط به آن دامن زده است.
درست است که ثبت مواریث طبیعی و سازه های تاریخی و محصولات هنری دست سازصنعتگران از جمله وظایف اداره میراث و گردشگری هر شهر و دیاری است ،اما مواد غذایی هم وجود دارد که خاص یک شهر بوده و جزیی از هویت و فرهنگ مردم محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند .

?حتما شهروندان بسیاری تا کنون به شهرهای مختلف ایران سفرکرده و آوازه ی چند ماده غذایی از جمله بستنی و فالوده ی شهرهای بسیاری را شنیده و مشاهده کرده اند که چه تبلیغات و چه امکاناتی از جهت بستنی شهرهای شان به راه افتاده است.
شنیده و دیده اید که به طور مثال فالوده ی شهر شیراز چه شهرتی بهم زده و همین فالوده اش مقصد گردشگری بسیاری از شهروندان ایران است تا در فروشگاه های سنتی و یا مدرن این شهر با تهیه و نوش جان کردن این محصول خوشمزه سفر خود را ماندگار کنند .

?جوانان ما باید خود دست بکار شوند ،باید بکوشند دنباله ی فکرهای نو و درآمد زای خود را بگیرند و در عمل گام های بزرگی بردارند.و درصدد هرچه بیشتر جذب گردشگر باشند تا بدین وسیله به رونق شهر و دیار خود پرداخته و خود به رونق برسند .

?فروشندگان بستنیِ خاص و استثنایی دزفول تا طی شدن مراحل برند سازی این محصول می توانند با فعالیت در فضای مجازی و معرفی محصول خود ،با استاندارد کردن محیط فروشگاه خود از حیث رعایت موازین بهداشتی ،زیبایی بصری محیط کار، خوش خلقی و روابط عمومی قوی و مشتری مداری و از همه مهم تر با تثبت مزه ،شکل و فرم ارائه ی محصول خود و سایر ویژگی های یک محصول خوب گامهای بزرگی بردارند، تا اتفاق خوب برندسازی بستنی گاومیش دزفول رقم بخورد.

About The Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *