سه شنبه / ۱۹ فروردین / ۱۴۰۴ Tuesday / 8 April / 2025
×

♻️به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول روز پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ تشریح فرآیند این فصل از عملیات مرمت پل باستانی شهرستان دزفول اعلام شد:

توضیحات عملیات این فصل از مرمت پل باستانی شهرستان دزفول

♻️به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول روز پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ تشریح فرآیند این فصل از عملیات مرمت پل باستانی شهرستان دزفول اعلام شد:

  • این فصل از عملیات حفاظت و مرمت پل ساسانی دزفول با تامین اعتبار از منابع ملی و استانی، با رویکرد حذف مداخلات ناهمگون انجام شده بر روی عرشه در حال انجام است.
  • مطالعات حفاظت و مرمت و احیای پل ساسانی دزفول در دو برهه زمانی توسط دو شرکت مشاوره ذیصلاح انجام و به تصویب رسیده و تمامی اقدامات مطابق جزییات ارائه شده از سوی مشاورین به طور سالانه و متناسب با اعتبارات تخصیص یافته تاکنون صورت می‌گیرد.
  • طی دهه های گذشته اقداماتی نظیر پرکردن حفرات ناشی از آب شستگی در کنار پایه پل ها، مرمت برخی از طاق ها و چشمه ها، مرمت بخشی از عرشه و تعدادی از موج شکن ها انجام شده است.لذا در این فصل از مرمت پل ساسانی تکمیل مرمت عرشه در دستورکار قرار گرفته است.
  • شایان ذکر است از زمان ورود اتومبیل تا پیش از سال ۱۳۹۰ سطح فوقانی عرشه پل به منظور سهولت تردد خودروها با آسفالت پوشش یافته بود. انباشت لایه های جدید آسفالت در گذر زمان بدون برچیدن لایه های فرسوده موجب ازدیاد بار مضاعف بر روی این سازه تاریخی شده، سیمای اثر را مخدوش نموده و وجود انفصال بین کالبد تاریخی و لایه های الحاقی موجب نفوذ رطوبت های سطحی و نزولات جوی به طاق ها گردیده بود.
  • در اولین گام اجرای چند گمانه در نقاط مختلف عرشه به منظور بررسی ساختار و تکمیل پروسه شناخت در دستور کار قرار گرفته و مستندنگاری های لازم انجام شده است.
  • در گام دوم مستندنگاری طاق ها و کنوها جهت بررسی و تعیین محل ترک های احتمالی انجام شده است. ضمن شاهدگذاری بر روی تعدادی از ترک ها علل وجودی هر ترک بررسی و جداول مربوطه تنظیم گردیده است تا با پایش مداوم، فعالیت سازه در حین انجام حذف ملحقات با نهایت دقت مورد مطالعه و سنجش قرار گیرد.
  • پس از انجام مقدمات لازم، در راستای برچیدن لایه های متعدد آسفالت به روش روتاری و چرخشی بدون ایجاد ضربه و ارتعاش اقدام و سپس قطعات جداسازی شده جهت سهولت حمل به قطعات کوچک و ریزتر تقسیم و به خارج از محدوده عرشه منتقل گردیده است.
  • لازم به توضیح است با توجه به اهمیت حفاظت و مرمت یکی از طاق ها این فصل از مرمت در دو جبهه‌ی مرمت عرشه و طاق ها در حال انجام است.
  • لذا با توجه به حساسیت موضوع، ضمن هماهنگی با دستگاه های بالادستی و مدیریت شهری و نیروی انتظامی محترم مسدود کردن بخشی از عرشه بعنوان محدوده کارگاهی انجام شده است.
  • محصور کردن بخش غربی پل حدفاصل دهانه های بتنی تا اولین دهانه غربی با بلوک خشکه چین انجام شده و با نصب تابلو و علائم هشدار دهنده به شهروندان محترم اطلاع رسانی شده است.
  • گفتنی است دیوار بلوکی خارج از محدوده عرشه پل ساسانی جانمایی شده است به نحوی که از سمت شرقی بر روی سازه بتنی و از جانب غربی بر روی پیاده روی متصل به خیابان ساحلی اجرا گردیده است.
  • در این پروسه عایقکاری و کفسازی عرشه نیز مطابق دستورالعمل ها و جزییات اجرایی و دیتایل های مصوب صورت خواهد گرفت.

About The Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *